Wegańskie makaroniki z pistacjami

wegańskie makaroniki z pistacjami stosik

Co prawda jestem zagorzałą fanką zdrowego odżywiania, ale mam jedną poważną słabość, która czasami daje mi się we znaki. Jeśli mój e-book pełen słodkich wegańskich przepisów nie zasugerował wam o czym mówię to sama się przyznam – uwielbiam słodycze. Na dodatek okazuje się, że wy też dużo bardziej wariujecie na punkcie słodkich przepisów niż tych na konkretne dania a mnie nie trzeba za bardzo namawiać. Probuję się ograniczać bo zdaję sobie sprawę, że nadmiar cukru nie jest dobry ale myśle że jedno małe ciasteczko dziennie do kawy nie zaszkodzi? Te wegańskie makaroniki z pistacjami są pyszne, super proste do zrobienia (potrzeba na nie tylko 5 składników) i zawierają glutenu. Mają chrupiącą skorupkę po zewnątrz i miękkie wnętrze. W szczelnie zamkniętym słoiku mogą spokojnie posiedzieć kilka dni (jeśli uda wam się zostawić je w spokoju) i nawet jeśli nie będą już pierwszej świeżości świetnie smakują maczane w kubku gorącej kawy lub herbaty.

całe pistacje w słoiku

mielone pistacje

wegańskie makaroniki z pistacjami surowe

wegańskie makaroniki z pistacjami upieczone

wegańskie makaroniki z pistacjami z bliska

Składniki

  • 100 g mąki migdałowej lub płatków migdałowych
  • 150 g obranych pistacji
  • 80 g drobnoziarnistego cukru
  • 50 ml aquafaby / wody spod cieciorki**
  • skórka starta z 1 małej pomarańczy (opcjonalnie)

Przygotowanie

  1. Jeśli używasz płatków migdałowych zamiast mąki to zmiel je najdrobniej jak możesz w młynku do kawy lub w malakserze.
  2. Odważ 100 g pistacji i zmiel je na grubo (nie trzeba ich aż tak drobno mielić jak migdały). Zostaw kilka większych kawałków by makaroniki miały lepszą fakturę.
  3. Pozostałe 50 g posiekaj na drobno nożem i wysyp na dużym talerzu.
  4. W dużej misce połącz mąkę migałową (lub zmielone płatki), zmielone pistacje, cukier i skórkę pomarańczową. Dodaj tyle aquafaby (około 50 ml, może być ciut mniej lub więcej) by pozostałe składniki łatwo się zlepiły i pozwoliły uformować w kulki.
  5. Podziel powstałą masę na 14 równych (25 gramowych) porcji – ja użyłam do tego celu wagi kuchennej. Z każdej porcji uformuj kulkę a później połóż ją na talerzu z posiekanymi pistacjami i delikatnie ją spłaszcz dłonią i obróć na drugą stronę tak by obtoczyć ją w kawałkach pistacji.
  6. Podgrzej piekarnik do 175° C. Rozłóż ciastka na wyłożonej papierem do pieczenia blasze. Piecz przez około 15 minut aż ciastka lekko zbrązowieją po wierzchu. Po wyjęciu blachy z piekarnika pozwól makaronikom trochę ostygnąć (inaczej mogą się rozlecieć) przez przełożeniem ich na talerz. Przechowywuj w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Uwagi

*Zamiast pistacji możesz także użyć migdałów lub orzechów laskowych.

**Aquafaba to woda spod cieciorki. Można odlać ją z cieciorki w puszce lub przygotować z suchej cieciorki. By zrobić ją samemu należy namoczyć suchą cieciorkę w wodzie przez noc (8 h), wypłukać i gotować w świeżej wodzie przez około godzinę (aż cieciorka będzie zupełnie miękka). Następnie należy wyciągnąć cieciorkę przy pomocy cedzakowej łyżki – woda, która pozostanie w garnku jest właśnie aquafabą. Jeśli jest za rzadka (powinna mieć konsystencję zbliżoną do białka jajka), trzeba ją trochę zredukować gotując na małym ogniu bez przykrycia. Gotową aquafabę należy ostudzić przed użyciem.

Mój przepis oparty jest na tym przepisie.