Wegańskie naleśniki z owocami i karmelem klonowym

wegańskie naleśniki porcja

Mogłoby się wydawać, że klasyczne naleśniki (w przeciwieństwie do tych grubszych anglosaskich) to coś bez czego weganie muszą się obejść. Okazuje się, że wcale nie (zresztą po odkryciu wegańskich bez jest coraz mniej rzeczy niemożliwych). By zrobić znakomite naleśniki roślinne niezbędne są tylko dwa składniki: mleko roślinne i mąka. I tyle! Zrobiłam kilka podejśc by opanować proporcje ale, że robiłam czasem normalne naleśniki wiedziałam jakiej konsystencji ciasta szukam.

Dywagowałam nad tym czy by tych naleśników nie nadziać owocami w cynamonowym syropie by, jak to mówi mój brat, takie były wypasione, ale nie mogłam się przemóc gdyż były one moim niedzielnym śniadaniem! Wiem, wiem…Więc zamiast owoców w syropie, podałam je z naturalnie słodkimi brzoskwiniami i czereśniami, posypałam cynamonem i płatkami z migdałów. Nie mogłam sobie jednak odrobiny słodyczy omówić zupełnie i zrobiłam super prosty, lekko słony sos karmelowy. Robi się go naprawdę w mig i wymaga zero umiejętności, ale jeśli się spieszysz lub omijasz słodkie szerokim łukiem to albo zastąp go po prostu syropem klonowym albo pomiń zupełnie.

wegańskie naleśniki owoce

wegańskie naleśniki karmel klonowy

wegańskie naleśniki stos

Składniki

  • 200 g / 2 szklanki białej mąki, przesianej*
  • około 540 ml / 2 ¼ szklanki mleka roślinnego (użyłam ryżowego, które jest naturalnie słodkie)
  • ½ łyżki syropu klonowego (opcjonalnie – jeśli mleko nie jest słodkie)

KARMEL KLONOWY (OPCJONALNIE)

  • ¼ szklanki / 60 ml syropu klonowego
  • 1 łyżka gładkiego (100% naturalnego, z samych migdałów) masła migdałowego
  • duża szczypta miałkiej soli

DODATKI

  • garść czereśni, wypestkowanych i pokrojonych
  • 2 brzoskwinie, pokrojone na plasterki
  • płatki migdałów
  • cynamon w proszku

Przygotowanie

  1. Na podgrzanej (suchej) patelni, podpraż płatki migdałów aż się delikatnie zazłocą. Przełóż do naczynia i odłóż na bok.
  2. KARMEL: Na małym ogniu, podgrzej syrop klonowy na patelni. Gdy na powierzchni pojawią się pęcherzyki powietrza, patelnię ściagnij z ognia. Dodaj masło migdałowe i sól i zamieszaj porządnie ręczną trzepaczką do białek. Patelnię wróć na mały ognień i pozwól się karmelowi delikatnie pogotować przez jakąś minutę, tak tylko by sos trochę zgęstniał – pamiętaj, że on trochę dodatkowo zgęstnieje jak ostygnie. Jeśli po wystygnięciu zrobi się za gęsty zawsze możesz go rozcieńczyć kilkoma kroplami mleka roślinnego.
  3. Wsyp przesianą mąkę do miski. Zrób dołek w mące i zacznij stopniowo dodawać mleko (¼ szklanki na raz) mieszając energicznie ręczną trzepaczką do białek. Dobrze mieszaj po każdej porcji mleka by zapobiec grudkom w cieście (w pierwszej fazie, konsystencja ciasta będzie przypominała gęsty hummus). Po zrobieniu ciasta, wstaw je na jakąś godzinę do lodówki – to zapobiega kurczeniu się naleśników podczas smażenia.
  4. Rozgrzej patelnię na średnim ogniu. Posmaruj patelnię minimalną ilością oleju do smażenia by naleśniki nie przywarły do powierzchni. Weź patelnię w dłoń i wlej około 100 ml ciasta (w zależności od tego jak duża jest twoja patelnia, moja ma średnicę 21 cm) na patelnię i poruszaj ją tak by ciasto równomiernie się rozlało. Wróć patelnię na palnik i smaż naleśnika aż zacznie odklejać się od patelni (czasem trzeba lekko podważyć brzegi), podrzuć i przełóż na drugą stronę. Smaż na drugiej stronie przez kolejną minutę.
  5. Układaj usmażone naleśniki w stos by nie wyschły i nie zrobiły się łamliwe.
  6. Podawaj wypełnione owocami, polane karmelem, posypane cynamonem i prażonymi płatkami migdałów.

Uwagi

*Nie zapomnij przesiać mąki – to ważne.